Keskiviikon satoa: open stage-esityksiä ja jazzin huumaa

Keskiviikon CE valtasi keikoillaan Pop & Jazz Konservatorion esiintymispaikat sekä Esplanadin puiston ravintola Kappelin. Yleisö pääsi jälleen näkemään innokasta heittäytymistä ja kuulemaan opiskelijoiden hienoa, omaa musiikkia.

Tästä on hyvä jatkaa kohti yhtä viikon kohokohdista, huomista CE on Air -päivätapahtumaa Sanomatalossa, jossa nähdään ja kuullaan yhtyeiden lisäksi myös Pop & Jazz Konservatorion alumneja Iiro Rantalaa ja Yonaa, ensimmäistä haastattelun, jälkimmäistä lauluesityksen muodossa. Tapahtuma alkaa kello 15, ja sen jälkeen ilta jatkuu raskaamman musiikin tunnelmissa On the Rocksissa, jossa A Different Puzzle, Radiant Colors ja Tuomas Norjanen Project soittavat kello 21:stä alkaen. Mutta ensin vähän keskiviikon tunnelmapaloja.

Raportit Oili Paaskoski ja Anni Autere-Kesti

Päivä alkoi Jamipajan Open Stage -osuudella, jossa kuultiin muun muassa koskettavaa laulua Katariina Samulan ja Olli Teirikon toimesta, Sampo Korrensalon kokeellista viuluefektointia ja Pietarista saapuneen Room 14 Bandin jazzbiisejä.

room14band_jamipaja_sundell_01

parhaat_brunssit_jamipaja_sundell_06

Olli_Teirikko_Konservatorio_Hiironniemi_02

Katariina_Samula_Konservatorio_Hiironniemi_01

Arabiasalissa kuultiin  kahta erilaista bändiä. Yleisö pääsi näkemään ja kuulemaan, mitä tapahtuu kun kolme jazz-muusikkoa lähtee tutkimusmatkalle elektroniselle puolelle, ja millainen maailma puolestaan on Miran laulujen kautta.

Bar Loosessakin soittanut latvialainen A Different Puzzle kuljetti kuulijan äänimaailmojensa avulla maan uumenista sumuisille vuorille. Bändin solisti Edvards Grieze oli välillä shamaani, joka veti palvomaan sydämen tahdissa hakkaavaa rytmiä.

adifferentpuzzle_arabiasali_sundstrom_04

adifferentpuzzle_arabiasali_sundstrom_06

 

ADifferentPuzzle_Arabiasali_Virtamo_003

Musiikillisen palapelin rakentaminen jatkui, kun lavalla tarjoiltiin kuulijoille vahvaa soittoa ja Miran tummaa tulkintaa. Mira laittoi yleisön hakkaamaan käsiään toisiaan vasten, kun hän vyörytti yhdessä bändin kanssa lavalle kattauksen rockilla ja popilla höystettyjä tarinoita elämän moninaisuudesta, sekä parisuhteesta ja sen puuttumisesta.

Miran Flowta ja euforiaa -biisi tiivisti hyvin koko illan ytimen: musiikista tulee hyvä mieli ja se tuntuu koko kehossa. Arabiasalista lähtikin koteihinsa, tai Kappeliin kuuntelemaan lisää hyvää musiikkia, varsin tyytyväinen yleisö.

mira_arabiasali_sundstrom_01_mv

mira_arabiasali_sundstrom_06

 

Kappelin illan avasi Pjazzakin nähty Three Cycle Group, joka hurmasi keveällä urkutriosoundillaan. Kitaristi Otto Rissanen, urkuri Toomas Keski-Säntti ja rumpali Tuomas Ruokonen soittivat varman oloisesti yhdessä ja reagoivat hienon kuuloisesti toistensa soittoon.

ThreeCycleGroup_Kappeli_Uusitalo_3

ThreeCycleGroup_Kappeli_Mäkelä

ThreeCycleGroup_Kappeli_Mäkelä-2

Pietarilainen Room 14 Band jatkoi illan jazz-tunnelmointia. Saksofonistit Lyusinda Isaeva ja Michael Shipov soittivat pitkien, monitahoisten biisien stemmat hienosti ja näyttivät pitävän erityisen hauskaa keskenään lavalla.

Room14Band_Kappeli_Uusitalo_6

Room14Band_Kappeli_Mäkelä+1-6

 

Kappelin illan päätti hätkähdyttävän hienosti nykyjazzista, noisesta ja vapaasta improvisaatiosta inspiroitunut Eetu Palomäki Quartet. Yhtyeen setti alkoi puoli tuntia kestävällä äänimaisemalla, jonka päälle kuultiin hulluutta käsitteleviä runoja. Siitä liu’uttiin tyylikkäästi free jazzin maailmaan. EPQ:n sointi oli tuoreen virkistävää, jotakin, mitä festivaaliviikolla ei vielä oltu lainkaan kuultu. Se tarjosi kiinnostavan lopun keskiviikolle ja sai pohtimaan improvisaation tarkempaa osuutta musiikissa.

EetuPalomäkiQuartet_Kappeli_Mäkelä

Eetupalomäkiquartet_Kappeli_Santos_2

EetuPalomäkiQuartet_Kappeli_Mäkelä-5