Maulwurf – elektronisen tanssimusiikin uusia tuulia

Tänään se alkaa – Close Encounters Helsinki – St. Petersburg! Ensimmäinen festivaalipäivä polkaistaan käyntiin avajaisilla Pop & Jazz Konservatorion Arabiasalissa, joita tahdittavat blogissakin jo esitellyt Mute Contour sekä Daniel Patiño Trio. Pjazzassa puolestaan kuullaan Danger Groupia, Three Cycle Groupia sekä venäläistä Room 14 Bandia.

Ennen kuin on aika lähteä kiertelemään kevättalvista Helsinkiä, tutustutaan torstaina Sanomatalolla sekä perjantaina Ravintolalaiva Wäiskin päätösklubilla esiintyvään konemusiikkiartisti Maulwurfiin.

Haastattelu Otto Matula

Maulwurfin tuotannon takaa löytyy Aleksi Kiiskinen, 21-vuotias helsinkiläinen musiikkiteknologi Pop & Jazz Konservatoriosta. Kiiskisen musiikillinen ura alkoi rumpujen soitolla vuonna 2005. Tuolloin vannoutuneelle hevimiehelle Iron Maiden oli ehdottomasti parasta ikinä. Kohtalo puuttui kuitenkin peliin: Pendulumin klassikkobiisin Tarantulan kuuleminen oli niin voimakas kokemus, että Kiiskinen sukelsi elektronisen musiikin maailmaan.

Aloitettuaan oman musiikkinsa tuottamisen yläasteella, dissonanssi omien ja ammattilaisten julkaisujen välillä innoitti Kiiskistä paneutumaan tuotantoprosessin kaikkiin yksityiskohtiin. Tietokone- ja musiikkiharrastukset kietoutuivat luontevasti toisiinsa. Maulwurf-kappaleita on kuultu monena vuonna tietokonefestivaali Assemblyn kilpailuissa, ja Maulwurfin nykyinen manageri löysikin suojattinsa tätä kautta vuonna 2014.

Instrumenttien hallinnan laajetessa vuosien varrella mukaan tulivat myös kitara ja koskettimet. ”Jamittelen usein kitaralla biisin soidessa taustalla, ja siirrän ideat keyboardilla kappaleeseen”, Kiiskinen selittää.  Savonlinnan taidelukion musiikkilinjalla opiskelu tarjosi mahdollisuuksia hioa esiintymistaitoja. Koulun bileissä DJ:nä toimiminen opetti tanssimusiikissa ensiarvoisen tärkeää rytmitystä ja yleisön lukemista.

Kiiskisen mukaan elektroninen musiikki on aliarvostettua, koska sen tekemistä pidetään helppona. Kuitenkin hänen työstään huokuu musikaalisuus. ”Useimmiten järjestän setin kappaleiden sävellajit kvinttiympyrän mukaisesti”, hän kertoo.

Keikoilla kuultava musiikki on kaikki alkuperäistuotantoa ja lähentelee usein glitch hopia — vaikutteina mm. KOAN Sound, Opiuo, Feed Me ja Skrillex, mutta elementtejä löytyy aina uusklassisesta metalliin. CE-festivaaleille valmistautuminen on sisältänyt esitystyökalujen ohjelmointia (joita ovat muun muassa Traktor, DJ-kontrolleri, Ableton Live ja Launchpad) sekä uusien, erityisesti live-tilanteisiin tarkoitettujen kappaleiden säveltämistä.

Lähitulevaisuudessa Maulwurf on kiinnitetty DUO-balettiprojektiin säveltäjäksi ja tuottajaksi kahdelle tanssijalle. Tämä mahdollistaa tuotannon laajentamisen myös elektronisen taidemusiikin suuntaan. Pidemmällä tähtäimellä toiveissa on biisikirjaston ja kuulijamäärien kasvattaminen.

Kiiskinen haluaa viihdyttää musiikillaan yleisöä ja tuoda samalla esille elektronisen tanssimusiikin kirjon potentiaalia. Yhteisenä nimittäjänä pysyy kuitenkin aina tinkimätön tanssittavuus. Hän suhtautuu Close Encounters -debyyttikeikkoihinsa positiivisella avoimuudella:

”Jos siellä on yks ihminen, niin mä vedän täysii sille ihmiselle!”

Maulwurf pic Promohauskuttelu

Koe Maulwurf Sanomatalon CE on Air -tapahtumassa torstaina 18.2. kello 18:30 ja CE-viikon päätösklubilla Ravintolalaiva Wäiskissä perjantaina 19.2. kello 21:30!